گروه دوستی شهید احمدی روشن

چند تا رفیقیم که میخواهیم ، رنگ خدا بگیریم.| رنگ خدا

چند تا رفیقیم که میخواهیم ، رنگ خدا بگیریم.| رنگ خدا

گروه دوستی شهید احمدی روشن

امام خمینی(ره):مساجد سنگرند. گروه دوستی احمدی روشن تقدیم میکند😁

محبوب ترین مطالب

ماهی ها

چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۱۲ ب.ظ

مهشید نادری از ما پرسیده که آیا ماهی ها هم می خوابند؟ پس چشم آن ها همیشه باز است! بله، ماهی ها هم هنگام خستگی می خوابند، اما خواب آن ها شباهتی به خواب انسان ها ندارد. ماهی ها هنگام خستگی دست از تکاپو می کشند و آرام و بی حرکت در آب غوطه ور می شوند، اما در این حالت مغزشان به فعالیت خود ادامه می دهد و کاملاً هوشیار است. به همین دلیل ماهی ها در هنگام خواب و استراحت با هوشیاری به خطرهایی که تهدیدشان می کند واکنش نشان می دهند.
    پژوهشگران با بررسی فعالیت مغز انواع ماهی ها دریافته اند هیچ گونه تفاوت الکتریک بین فعالیت های مغز آن ها در هنگام خواب و بیداری وجود ندارد. بنابراین ماهی ها مانند انسان ها نمی خوابند و خواب نمی بینند، فقط آرام و بی حرکت در آب شناور می مانند. شما بارها ماهی ها را در این وضعیت دیده اید. اما چرا چشم ماهی ها همیشه باز است؟ چرا آن ها با چشم باز می خوابند؟ علت آن این است که هیچ یک از انواع ماهی ها پلک ندارند.
    یکی از دلایل لزوم وجود پلک در انسان ها و حیوان ها حفظ رطوبت چشم است. آب به عنوان محیط زندگی ماهی به سادگی رطوبت چشم آن ها را تامین می کند و آن ها را از داشتن پلک بی نیاز می کند. بنابراین چشم هایی که پلک ندارند در هر شرایطی باز هستند.
    سوال دیگر این است که چرا دهان و گوش های ماهی در هنگام خواب همچنان باز و بسته می شود؟ ماهی ها با باز و بسته کردن مرتب دهان و از طریق آبشش نفس می کشند. بسته نگه داشتن دهان و گوش های ماهی باعث خفگی آن ها می شود. وقتی ماهی در شرایطی گرفتار شود که نتواند دهان و گوش هایش را حرکت دهد در همان اعماق آب خفه خواهد شد.
    از طرفی باز و بسته کردن دهان ماهی ها فقط برای تنفس نیست. آن ها از این طریق میزان آب مورد نیاز بدنشان را هم تامین می کنند. البته میزان آب مورد نیاز بدن ماهی به شرایط و مکان زندگی آن ها بستگی دارد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند سلول های خاصی در مری و کلیه هایشان دارند که آب شور نوشیده شده توسط ماهی را تصفیه می کنند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۷
شهدا 1359

نظرات  (۲)

۰۷ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۱۲ گروه دوستی شهید احمدی روشن
مطلب قشنگی گذاشتید . ممنون
۰۷ بهمن ۹۴ ، ۱۷:۳۲ حسین زیلان
ممنون برای این مطلب جالب

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">